Έξυπνες
αγοραστικές επιλογές

Κατανάλωση

Κατανάλωση (spending) ονομάζεται η αγορά και η χρήση αγαθών και υπηρεσιών (δες την ενότητα 3).

Τις τελευταίες δεκαετίες, οι Δυτικές Κοινωνίες έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στην υπερκατανάλωση (overspending) και όχι στην υγεία των πολιτών, στην ευημερία τους ή στο περιβάλλον.

Όμως, όπως είδαμε και με την πανδημία, το πιο πολύτιμο αγαθό ενός ανθρώπου είναι η υγεία!

Επιπλέον, όλα τα προϊόντα τα οποία διαφημίζονται στην τηλεόραση και πολλές φορές αγοράζουμε, δεν είναι τόσο χρήσιμα όσο μας τα παρουσιάζουν!

Αν δούμε τους πιο ευτυχισμένους λαούς στον κόσμο, στις πρώτες θέσεις δεν είναι αυτοί που καταναλώνουν περισσότερο, αλλά αυτοί που ζουν σε πιο ανθρώπινες συνθήκες και απολαμβάνουν την ζωή περισσότερο!

Ενότητα 2 - Έξυπνες αγοραστικές επιλογές - εικ. 1
Ενότητα 2 - Έξυπνες αγοραστικές επιλογές - εικ. 2

Καταναλώνουμε σωστά;

Πολλές φορές καταναλώνουμε παρορμητικά, δηλαδή με το συναίσθημα, και μετά το μετανιώνουμε, είτε γιατί καταλάβαμε ότι δεν μας άρεσε αυτό που αγοράσαμε, είτε γιατί δεν αποδείχθηκε τόσο χρήσιμο όσο πιστεύαμε στην αρχή.

Φυσικά η κατανάλωση είναι μια από τις βασικές δραστηριότητες των ανθρώπων, αφού μέσα από αυτήν καλύπτουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας.

Καταναλώνουμε όμως σωστά;

Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι ξοδεύουν πάρα πολλά χρήματα στον καπνό, στα τσιγάρα, στα αλκοολούχα ποτά, στα αναψυκτικά που περιέχουν πολλή ζάχαρη και στις ανθυγιεινές τροφές που περιέχουν πολύ αλάτι και λιπαρά.

Όλα αυτά κάνουν ανεπανόρθωτη ζημιά στην υγεία μας και πρέπει να αποφεύγονται.

Άλλοι άνθρωποι σπαταλούν τα χρήματα τους σε μικροπράγματα χωρίς ουσιαστική χρησιμότητα, έξοδα τα οποία θα μπορούσαν να είχαν αποφύγει και να συγκεντρώσουν ένα σεβαστό ποσό.

Επειδή λοιπόν κάθε ευρώ που φεύγει από την τσέπη μας για κατανάλωση δεν γυρίζει ποτέ πίσω, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο που ξοδεύουμε τα χρήματα μας.

Ενότητα 2 - Έξυπνες αγοραστικές επιλογές - banner

Βάζουμε λοιπόν προτεραιότητες!

Επειδή τα χρήματα που έχουμε είναι περιορισμένα και με αυτά δεν μπορούμε να αγοράσουμε όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες που υπάρχουν και επιθυμούμε, θα πρέπει να κάνουμε επιλογές για το πού θα ξοδέψουμε τα χρήματά μας και πού όχι!

Πρέπει, λοιπόν, να βάζουμε προτεραιότητες, αγοράζοντας αρχικά εκείνα τα προϊόντα που χρειαζόμαστε πραγματικά.

Αυτό ονομάζεται ιεράρχηση αναγκών!

Μια βόλτα στο super market

Μια βόλτα με τους γονείς μας στο supermarket ή στην λαϊκή αγορά, θα αποδειχθεί πολύ διδακτική!

Στο super market μπορούμε να παρατηρήσουμε τις τιμές διαφορετικών εταιρειών που προσφέρουν το ίδιο περίπου προϊόν και να συγκρίνουμε τις τιμές τους, για την ίδια πάντα ποσότητα.

Για παράδειγμα, γάλα ή χυμούς φρούτων πουλάνε πολλές και διαφορετικές εταιρείες, σε διαφορετικές τιμές.

Ποιες εταιρίες όμως τα πουλάνε ακριβά και γιατί; Το αξίζουν τα προϊόντα τους ή όχι;

Οι γονείς σας θα μπορούσαν να σας δώσουν ένα μικρό ποσό το οποίο να διαχειριστείτε μόνοι σας, αγοράζοντας πράγματα τα οποία θέλετε!

Σε γενικές γραμμές, μπορείτε να αγοράσετε εκείνο το προϊόν το οποίο καλύπτει τη βασική σας ανάγκη, πληρώνοντας όμως τη μικρότερη τιμή για την ίδια πάντα ποσότητα.

Καταναλώνοντας έξυπνα!

Προτού αγοράσουμε ένα προϊόν καλό θα ήταν να αναρωτηθούμε:

  • Έχω τα χρήματα που χρειάζεται για να το αγοράσω;
  • Αξίζει την τιμή του;
  • Μπορώ να το βρω κάπου αλλού, με καλύτερη τιμή;
  • Πόση ποσότητα χρειάζομαι;
  • Αν αγοράσω μεγαλύτερη ποσότητα που την προσφέρουν σε χαμηλότερη τιμή, θα την χρησιμοποιήσω;
  • Υπάρχουν παρόμοια προϊόντα που προσφέρονται στην ίδια ποσότητα αλλά σε χαμηλότερη τιμή;

Ιδιαίτερα αν το προϊόν που θέλουμε να αγοράσουμε είναι ακριβό (π.χ. smartphone, PC, σκληρός δίσκος), η έρευνα αγοράς είναι απαραίτητη!

Ενότητα 2 - Έξυπνες αγοραστικές επιλογές - εικ. 6

Εάν ψωνίσουμε πράγματα από ένα κοντινό minimarket σίγουρα θα τα πληρώσουμε ακριβότερα, αφού τα μεγάλα supermarkets απευθύνονται σε μεγαλύτερη πελατεία και μπορούν να «ρίξουν τις τιμές».

Επιπλέον, τα μεγάλα supermarkets κάνουν ειδικές προσφορές που είναι ιδιαίτερα οικονομικές, όπως δύο προϊόντα στην τιμή του ενός, παρέχοντας παράλληλα επιπρόσθετες προσφορές, εφόσον ψωνίζετε σε τακτική βάση από αυτά.

Αν μια οικογένεια αξιοποιήσει σωστά αυτές τις προσφορές (π.χ. κουπόνια, εκπτωτικές κάρτες) μπορεί να εξοικονομήσει ένα αρκετό μεγάλο ποσό ετησίως!

Τέλος, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τις προσφορές των κανονικών εκπτώσεων, καθώς και την δύναμη του διαδικτύου.

Φυσικά η αγορά πραγμάτων μέσα από το διαδίκτυο χρειάζεται προσοχή, όχι μόνο για λόγους ασφαλείας (αν και στα μεγάλα καταστήματα δεν υπάρχει το πρόβλημα αυτό), αλλά επίσης διότι όταν χρησιμοποιούμε ψηφιακές πληρωμές παρασυρόμαστε από την εύκολη κατανάλωση.

Λέξεις κλειδιά

Κατανάλωση, έξυπνες αγοραστικές επιλογές, έρευνα αγοράς, ιεράρχηση αναγκών, παρορμητική κατανάλωση

Κατέβασε τα quiz - button - banner