Οι μετανάστες καλούνται να ζήσουν, να εργαστούν και να αναθρέψουν την οικογένειά τους, σε μια νέα για αυτούς χώρα. Μια χώρα με άλλη γλώσσα, άλλα ήθη και έθιμα, άλλο τρόπο ζωής, με ένα συχνά πιο προηγμένο και πολύπλοκο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Καθημερινά αντιμετωπίζουν πολλά εμπόδια, όπως για παράδειγμα η έλλειψη απαραίτητων εγγράφων, η έλλειψη πιστωτικού ιστορικού, καθώς και συγκεκριμένες αντικειμενικές δυσκολίες όπως η κατανόηση της γλώσσας, οι στερεότυπες κοινωνικές αντιλήψεις, οι διαφορετικοί νόμοι, ο κίνδυνος απάτης κ.ά.
Οι μετανάστες, αποτελούν αναμφίβολα μια ιδιαίτερα ευάλωτη κοινωνική ομάδα. Ως εκ τούτου, για την ομαλή ένταξή τους απαιτείται να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη χρηματοοικονομική τους εκπαίδευση από την πρώτη κιόλας στιγμή παρουσίας στη χώρα υποδοχής, με ειδική προσέγγιση και τα κατάλληλα για αυτούς μέσα.
Μια από τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στο σημερινό παγκόσμιο περιβάλλον, είναι οι μετανάστες. Η κατηγορία αυτή, αντιμετωπίζει καθημερινά πολλά προβλήματα και προκλήσεις, όπως οι προσαρμογή σε ένα νέο κοινωνικό περιβάλλον με διαφορετική γλώσσα, θρησκεία, ήθη και έθιμα, συνήθειες καθώς και ένα πολύπλοκο χρηματοοικονομικό περιβάλλον.
Ως εκ τούτου, οι μετανάστες θα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειρίζονται τα οικονομικά τους στη χώρα υποδοχής τους, να κατανοούν τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους των διάφορων χρηματοπιστωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων αποταμίευσης και ασφάλισης, καθώς και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών. Επίσης να αντιλαμβάνονται τους κινδύνους και τα «ψιλά γράμματα» των δανειακών τους συμβάσεων και συναλλαγών και τέλος να είναι σε θέση να γνωρίζουν και να κατανοούν τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Τα προαναφερθέντα καθημερινά προβλήματα τείνουν να παραμένουν και να μεταφέρονται από τις παλαιότερες γενιές μεταναστών στις νεώτερες. Η έρευνα PISA του ΟΟΣΑ καταδεικνύει ότι οι μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο έχουν χαμηλότερα επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού σε σχέση με τους ημεδαπούς μαθητές.
Ανεξάρτητα από τη δυνατότητα πρόσβασής τους σε χρηματοπιστωτικά προϊόντα, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες πρέπει να είναι σε θέση να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την οικονομική τους κατάσταση, τα έσοδα και τις δαπάνες τους τόσο σε άμεσο όσο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ακόμη και αν οι περισσότερες συναλλαγές πραγματοποιούνται με μετρητά, είναι χρήσιμο να κατανοούν και να γνωρίζουν πώς να υπολογίζουν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, να γνωρίζουν πώς να καταρτίζουν έναν προϋπολογισμό και να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τους διάφορους χρηματοοικονομικούς πόρους, τηρώντας αρχεία για τα χρήματα που αποστέλλουν και λαμβάνουν, εξομαλύνοντας τις διακυμάνσεις στις ταμειακές εισροές και εκροές τους. Πρέπει επίσης να γνωρίζουν τα τέλη που καταβάλλουν για να πραγματοποιούν μεταφορές χρημάτων ακόμη και όταν αποστέλλουν μετρητά μέσω ανεπίσημων καναλιών και πώς αυτά αφαιρούνται από το τελικό ποσό που εισπράττεται από τον αποδέκτη. Η διαχείριση της μετακίνησης από τη χώρα καταγωγής στη χώρα υποδοχής, σε μια σειρά από θέματα όπως το διαφορετικό νόμισμα και το επίπεδο πληθωρισμού, οι διαφορετικές φορολογικές διατάξεις και τα διαφορετικά εργασιακά δικαιώματα, καθιστά ιδιαίτερη τη σημαντικότητα της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης στην ευάλωτη αυτή ομάδα των μεταναστών σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η κατάλληλη χρηματοοικονομική εκπαίδευση των μεταναστών, συμβάλλει στη μείωση της φτώχειας των μεταναστών, στην αύξηση της οικονομικής ευημερίας τους, στην εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων και στην ομαλή ενσωμάτωσή τους στο κοινωνικό σύνολο.
Οι πιο σοβαρές προκλήσεις για τους μετανάστες αφορούν κυρίως:
Μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιεσδήποτε πληροφορίες σχετικά με το Ινστιτούτο και τις πρωτοβουλίες του, τις δυνατότητες υποστήριξης και συνεργασίας.